APK-keurmeester nummer 85, juli 2019

In deze uitgave o.a. aandacht voor schorsing en de APK, de aanwezigheid bij een steekproef, en de minimale vrije keuringsruimte. Op de voorpagina staat Bas van der Straat, keurmeester bij Mazda MX5-specialist ‘De Cabriohoeve’. “APK zien wij meer als service, niet als werk.” IBKI deelt de vijf slechtst scorende examenvragen bij APK2. In het dubbelinterview zien we de 19-jarige keurmeester Teun van Look en de 63-jarige RDW-adviseur Ber Top. “De techniek verandert, maar de liefde ervoor niet.” Achterop Andrew Thijssen, eigenaar van een elektrische Nissan Leaf en lid van de Vereniging Elektrische Rijders. “Mijn keurmeester vertelde nog een leuk weetje: bij EV’s moet je de remmen niet alleen nakijken op slijtage, maar juist ook of ze niet vast zijn gaan zitten!” klik hier voor de keurmeester.

Tachograaf-special, mei 2019

Een speciale editie helemaal in het teken van de nieuwe slimme tachograaf. Ga voor meer informatie en de special naar 'Installeren en onderzoeken controleapparaten'

APK-keurmeester nummer 84, april 2019

In deze uitgave o.a. aandacht voor eCall, de slimme tachograaf en roestschade aan aandrijfassen. IBKI deelt de vijf slechtst scorende examenvragen. Oefen ermee voor de bevoegdheidsverlening APK1. Nieuw is het interview waarbij twee keurmeesters aan het woord zijn: de ene APK2, de andere alleen maar APK1. Beiden werken in hetzelfde bedrijf, maar beleven het keuren toch heel verschillend. Op de voorpagina Henk Jan Dijkhuizen over zijn 120-jarige garagebedrijf: ‘Persoonlijke aandacht is waar het in dit vak om draait.’ Achterop Herman Bokdam van de Twentse Wens Ambulance over zijn keurmeester: ‘Wij rijden met ernstig zieke en bedlegerige patiënten en dan moet de betrouwbaarheid van onze voertuigen op-en-top zijn!'  

 

APK-keurmeester nummer 83 december 2018

In deze uitgave o.a. aandacht voor viergas- en roetmeters, de beoordeling van stads- en dagrijlichten, en hoe zit het precies met de controle van emissies van voertuigen met meerdere brandstoffen? Op de voorpagina keurmeester Tom Westdijk jr. over internationaal exceptioneel transport: ‘Onze opleggers kunnen ladingen tot en met 450 ton aan.’ Martijn van Eikenhorst van RAI Vereniging vertelt over de SO-APK: 'We overleggen bijvoorbeeld over nieuwe regels voor APK-testapparatuur.' Achterop oud-eigenaar transportbedrijf Rijk Wibbelink over zijn Scania oldtimer uit 1968: ‘Veiligheid is een vereiste. Goed dat de APK-keuring bestaat.'

 

1 november.

Per 1 november 2018 wijzigt de lay-out van het APK-rapport. Brief hierover is verstuurd naar de APK-keurmeester.

 


APK-keurmeester nummer 82, oktober 2018

In deze uitgave o.a. extra aandacht voor de nieuwe APK-regels. Ook komen de nieuwe eisen voor roetfilters en mistvoorlichten aan bod. Op de voorpagina keurmeester Gerben Wenneker van autobedrijf Arendsen: ‘We hebben een camera die kentekens herkent. Ik krijg dan een appje als mijn klant eraan komt.’ RDW-manager Willem Rijnberg vertelt over de veranderingen bij zijn afdeling Toezicht en over de ontwikkelingen binnen de APK. Achterop autoliefhebber Vincent Mekel over zijn rode BMW 2000 en zijn keurmeester: ‘Het is fijn om te weten dat iemand met verstand van zaken ernaar kijkt. Klik hier om naar het vakblad te gaan.


APK-keurmeester nummer 81, juni 2018

In deze uitgave o.a. speciale aandacht voor remmen en banden in de misser top 10. Juiste registratie tellerstand belangrijk voor voertuigeigenaar. De belangrijkste regels voor hefbruggen. En wat te doen met een buitenlands APK-rapport? Op de voorpagina aankomend keurmeester Richard Bouma, die door collega’s een ‘sleutelwonder’ genoemd wordt. Plus een interview met Annie Kempers van het Nationaal Kenniscentrum EVC. Achterop vertelt Cor Hoevenaars over zijn VW Kever uit 1970: ' Uiteindelijk heb ik veel laswerk gedaan, aan de carros­serie en het onderstel. Elke stap liet ik een vriend meekijken. Hij is keurmeester, dus hij kon goed zeggen wat wel en niet veilig was'. Om naar de RDW website te gaan: Klik hier om naar het blad APK-keurmeester te gaan. 


 20 mei 2018 update APK regelgeving. O.a.: Alleen lekkage van water toegestaan, div. controlelampjes komen er bij, pasfoto op keuringspas (eerder), mistlamp afstelling, aanwezigheid van roetfliter, parkeerrem vertraging naar 1,6 m/s2, k -waarde naar 0,7. enz. Voor meer informatie stuur een bericht via het contactformulier.