Klik hier om naar de Vakbladen APK-keurmeester te gaan.

APK-keurmeester nummer 90, september 2020

In deze uitgave lees je over o.a.: de RIVM-regels en corona (blijf alert), roestschade, vernieuwing examen APK-keurmeester, nieuwe eisen dimlichtcontrole, je persoonlijke pincode, en een dubbelinterview met steekproefcontroleurs Wendy Ruig en Mieke Andrea. Op de cover universeel autobedrijf Garage Burger: “Hier pakken wij alles aan. Van Alfa Romero tot en met Zastava.” Achterop zien we de felrode Morris Minor uit 1969 van Greet Pronk: “Oldtimerbezitters zijn heel zuinig op hun auto. Hij moet gewoon goed en veilig zijn.

APK-keurmeester nummer 89, juni 2020

In deze uitgave lees je over o.a.: de APK in tijden van corona (veiligheid voorop), 35 jaar APK2, NMi over de deeltjesteller, goede banden van levensbelang, meer toezicht op koplamptestapparaten en de eerste APK2-keurmeester van Nederland. Op de cover Autoservice Franca: “Vertrouwen, daar gaat het om.” Achterop zien we de witte trike van Mike Duckers: “De APK van een trike kan op de grond, daar heb je geen brug voor nodig.

Tachograaftechnicus, 2020

 De RDW geeft dit vakblad uit voor tachograaftechnici en -erkenninghouders. In dit nummer o.a.: alles over de DSRC, de diverse stappen in de kalibratieprocedure, de nieuwe verzegeling, en alle spelregels rond de werkplaatskaart. Wat doe je bij het vervangen of uitbouwen van een tachograaf?

 

APK-keurmeester nummer 88, maart 2020

In deze uitgave lees je over o.a.: controle van dimlichtafstelling, spelingsdetector, registratie tellestanden, bandenspanning, de toezichtbeleidsbrief en de vernieuwde APK-herinneringsbrief. We maken kennis met Martin Oppers en Achiel Fermans van het ATC, die vanaf nu meedoen aan de redactie. Op de cover autobedrijf Lorist uit Amsterdam. “Wij hebben klanten die tijdens een reparatie even een koffietje gaan drinken op het Leidseplein.” Tot slot achterop zien we de auto die in 1985 de eerste APK2-keuring onderging. En die rijdt nog steeds! Het is een fraaie Citroën DSpécial, ook wel ‘snoek’ genoemd. Zelfs het oude APK-rapport is nog bewaard. 

APK- keurmeester nummer 87, december 2019

In deze uitgave o.a.: de top 10 missers van 2019, twee oefentoetsen van IBKI, controle van banden op beschadigingen, de vernieuwingen in het examen APK-keurmeester. En weer veel informatie om APK-keuringen op de juiste wijze uit te voeren. ‘Het belang van veiligheid hoeft natuurlijk niemand ons uit te leggen,’ aldus keurmeester Onno Snoodijk in het dubbelinterview met steekproefcontroleur Gert-Jan Deurwaarder. Op de cover René Wierda, over het elektrificeren van zware bedrijfswagens. ‘Het resultaat is een brandstofbesparing tot wel 30 procent.’ Achterop de eigenaar van een prachtige zelfbouwreplica AC Cobra: ‘Als oud-keurmeester wist ik precies waar op te letten.

APK-keurmeester nummer 86, september 2019

In deze uitgave o.a. aandacht voor het Register Meetmiddelen (RME), verlichting, eisen voor de verwarming van de keuringsruimte, en uitlaatgassen tijdens de keuring. Speciale aandacht voor de het Technisch Kenniscentrum van de RDW én voor RDW’er Henk Bussink bij CITA, de internationale vereniging van publieke en private organisaties die zich bezighouden met de APK. Op de voorpagina specialist Ben van Leeuwen: een autoriteit op het gebied van Mini’s en bekend in binnen- en buitenland. “Hoeveel Mini’s ik heb gekeurd? In totaal zo’n zevenduizend.” Op de achterpagina de eigenaar van een prachtige Ford Mustang: “Deze auto heeft een ziel.”

APK-keurmeester nummer 85, juli 2019

In deze uitgave o.a. aandacht voor schorsing en de APK, de aanwezigheid bij een steekproef, en de minimale vrije keuringsruimte. Op de voorpagina staat Bas van der Straat, keurmeester bij Mazda MX5-specialist ‘De Cabriohoeve’. “APK zien wij meer als service, niet als werk.” IBKI deelt de vijf slechtst scorende examenvragen bij APK2. In het dubbelinterview zien we de 19-jarige keurmeester Teun van Look en de 63-jarige RDW-adviseur Ber Top. “De techniek verandert, maar de liefde ervoor niet.” Achterop Andrew Thijssen, eigenaar van een elektrische Nissan Leaf en lid van de Vereniging Elektrische Rijders. “Mijn keurmeester vertelde nog een leuk weetje: bij EV’s moet je de remmen niet alleen nakijken op slijtage, maar juist ook of ze niet vast zijn gaan zitten!